يك متخصص اطفال در يزد اسباب بازي را يكي از راه‌هاي انتقال ويروس سرماخوردگي در كودكان به خصوص در مهدكودك‌ها دانست.

دكتر فاطمه گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه يزد، تماس مستقيم با فرد بيمار و انتقال از طريق هوا را از راه‌هاي انتشار ويروس سرماخوردگي برشمرد و گفت: دست زدن به دهان و بيني و چشم و به طور كلي تماس با اطرفيان، اشياء و يا اسباب‌بازي در مهد كودك‌ها منجر به انتشار ويروس سرماخوردگي مي‌شود.

وي با اشاره به اين مطلب كه عفونت فوقاني دستگاه تنفس در اغلب موارد به شكل سرماخوردگي بروز مي‌نمايد، ابراز داشت: سرماخوردگي از بيماري‌هاي شايع است كه بوسيله ويروس‌ ايجاد مي‌شود و در نهايت باعث التهاب بيني و حلق مي‌گردد.

وي بروز سرماخوردگي را در اثر عفونت ناشي از بيش از 200 نوع ويروس دانست و افزود: شايع‌ترين اين ويروس‌ها، "رينو ويروس‌ها" مي‌باشند، كه داراي بيش از 110 نوع مي‌باشند و حدود يك سوم موارد سرماخوردگي‌ها را باعث مي‌گردند.

دكتر گلستان شايع‌ترين زمان بروز اين بيماري را اغلب از اوائل پائيز تا اوائل بهار بيان داشت و خاطرنشان كرد: از آنجايي كه تعداد ويروس‌هاي كه باعث سرماخوردگي مي‌شوند، در اين فصول زياد هستند؛ لذا موارد ابتلا نيز افزايش مي‌يابد.

وي اذعان داشت: اكثر كودكان مهدكودكي حدود 6 تا 8 مرتبه در طول يك سال به بيماري سرماخوردگي مبتلا مي‌شوند ولي به تدريج بعد از سنين 6 سالگي بروز اين بيماري در افراد كاهش مي‌يابد، به نحوي كه تعداد موارد ابتلا به آن در دروه نوجواني به 2 تا 4 مرتبه در طول سال نزول پيدا مي‌كند.

وي پراكندگي ويروس‌ها از طريق عطسه يا سرفه توسط بيمار در محيط، ‌تماس مستقيم با فرد بيمار، تماس با وسائل و اسباب‌بازي توسط كودكان را از جمله مواردي برشمرد كه در انتشار ويروس سرماخوردگي موثر مي‌باشند.

اين متخصص اطفال با بيان اين كه علائم سرماخوردگي بعد از يك تا 3 روز بعد از انتقال ويروس ايجاد مي‌شوند، در خصوص علائم آن در دوران شيرخوارگي و نيز اطفال گفت: گرفتگي بيني،‌ اختلال در خواب،‌ تب، ‌در برخي موارد اسهال و استفراغ و همچنين سرفه از جمله علائم و نشانه‌هاي سرماخوردگي در شيرخواران مي‌باشد وعلائمي همچون گرفتگي و آب ريزش بيني‌،‌ خارش و سوزش حلق،‌ آبريزش چشم، ‌عطسه و ‌سرفه، تب، گاهاً سر درد،‌ ترشحات آبكي بيني كه پس از چند روز زرد رنگ و غليظ مي‌شوند، از نشانه‌هاي ابتلا سرماخوردگي در كودكان است.

وي متذكر گرديد: تشخيص سرماخوردگي به طور معمول براساس علائم و نشانه‌هاي بيماري صورت مي‌گيرد، لذا مي‌بايست توجه داشت علائم سرماخوردگي در بيماري‌هايي مثل آلرژي و‌عفونت‌هاي باكتريال نيز ديده مي‌شود، بنابراين توصيه مي‌شود تشخيص حتماً با مشورت پزشك انجام گيرد.

دكتر گلستان ضمن اشاره به اين كه سرماخوردگي درمان قطعي ندارد، يادآور شد: ‌به طور معمول درمان بيماري سرماخوردگي با مصرف داروهاي آنتي‌بيوتيك انجام مي‌شود ولي درمان در كودكان مي‌بايست براساس سن و شرايط بيمار انجام شود.

وي نوشيدن مايعات،‌ اجتناب از دود سيگار،‌ استفاده از قطره كلرورسديم، تميزنمودن بيني،‌ بخار آب، ‌مصرف داروي استامنيوفن در صورت بروز تب يا درد را از ديگر موارد توصيه شده در طول دوره درمان ذكر نمود.

اين متخصص اطفال در پايان در خصوص عوارض ناشي از بيماري سرماخوردگي اظهار داشت: عفونت‌هاي گوش،‌ سينوزيت، ذات‌الريه، عفونت ريه، عفونت و آبسه حلق از عوارض سرماخوردگي مي‌باشد، كه در اين موارد مي‌بايست بيمار از داروي آنتي‌بيوتيك استفاده نمايد و در صورت نياز و تشخيص پزشك معالج در بيمارستان بستري شود
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا